Workshopy podporující kritické myšlení v online prostředí určené pro žáky 8. a 9. tříd základních škola a studenty středních škol.
FAKE NEWS
- cílem workshopu je zlepšení orientace v informacích a znát dobré důvody pro naše přesvědčení, schopnost sebereflexe
- účastnící budou pracovat s pojmy fake news, deepfake, haox, kritické myšlení
- zjistí, co vlastně fake news znamená, proč vznikají, kde se s nimi setkat, jak se v informacích orientovat ...
- vyzkouší si analyzování vědeckých článků
- formou zážitkové hry si zvolí svého krále, vyzkouší si tak orientaci v informacích, pocítí následky svých rozhodnutí...
Cíle workshopu
- rozvoj kritického myšlení nejen v online prostředí
- účastníci analyzují informace v online prostředí
- účastníci si na základě analýzy informací vyhodnotí silné důvody pro jejich rozhodování a utváření názorů
- účastníci preferují efektivní způsob komunikace
- učastníci pochopí fungování a propojenost online prostředí a dokáží samostatně analyzovat hrozby v tomto prostředí
- účastincí efektivně používají online prostředí
- účastníci porozumí negativním i pozitivním vlivům působení online prostředí na rozhodování a utváření názorů
Návaznost na klíčové komeptene RVP
- kompetence k učení
- student vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
- samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti - kompetence komunikativní
- student rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění - kompetence k řešení problému
- student rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
- student vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení
TOLERANCE A POROZUMĚNÍ
- účastníci se seznámi s různými technikami komunikace
- budou pracovat s pojmy diskuze, sociální bublina, efektivní komunikace, kyberšikana, hate, argumentační faul
- vyzkouší si používání efektivní formy komunikace
- zjistí, odkud přichází naše myšlenky, názory...
- formou zážitkové hry se dostanou do prostředí různých názorů, rozporů...
- budou se snažit pochopit odlišná přesvědčení
- vyzkouší si působení sociálních bublin na jejich názor, přesvědčení
Cíle workshopu
zapojení kritického myšlení do online komunikace
účastníci pochopí fungování mozku a lidské mysli
u učastníku se zvýší míra tolerance a pochopení odlišných názorů, kultur, hodnot ...
účastníci preferují nenásilnou formu komunikace v online prostředí
účastníci preferují efektivní formu komunikace v online prostředí
účastníci porozumí negativním i pozitivním vlivům působení online prostředí na rozhodování a utváření názorů
oživení formální výuky
Návaznost na klíčové komeptene RVP
Kompetence k řešení problémů
- kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotíKompetence komunikativní
- formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
- naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
Kompetence sociální a personální
- přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají y vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj
- ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúctyKompetence občanské
- respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí
VLIV ONLINE PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT A ZDRAVÍ
účastníci budou pracovat s pojmy závislost, změna myšlení, duševní zdraví, mezilidské vztahy, sociální sítě, digitální demence, bezpečnost, zdraví
uvidí konkrétní případy působení online prostředí na naše zdraví
vyzkouší si, jak online prostředí mění myšlení, vnímání a mozek celkově
vyzkouší si rozdíl mezi smyslovým vnímáním a kognivní myslí
při zážitkové hře ...
zkusí najít způsob, jak vytvořit balanc mezi online světem a reálným životem
Cíle workshopu
- účastníci porozumí negativním i pozitivním vlivům působení online prostředí na život člověka
- účastníci porozumí fungování mozku a lidské mysli
- účastníci využívají online prostředí bezpečně
- účastníci si samostatně analyzují dopad svého jednání v online prostředí
Návaznost na klíčové komeptene RVP
Kompetence k řešení problémů
- vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušenostíKompetence komunikativní
- využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
- využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
Kompetence sociální a personální
- vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúctyKompetence občanské
- rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
FORMA VZDĚLÁVACÍCH AKTIVIT
- neformální vzdělávací aktivity a zážitková pedagogika
- každá aktivita zahrnuje teorii, praxi a reflexi
- workshopem provádí vždy 2 lektoři
- aktivitní zapojení studentů po celou dobu workshopů
- aktivity navazují na klíčové kompetence rámcových vzdělávacích programů
- workshopy jsou rozděleny do 3 bloků (fake news, pochopení a respekt, působění na zdraví a člověka)
- jednotlivá témata jsou zpracována do 3 hodinového bloku
- školám doporučujeme, aby studentí prošli celou sérií 3 workshopů
- konečnou formu, uzpůsobení a průběh vzdělávacích aktivit vždy dohodneme s konkrétní školou na míru
- přijedeme k vám do školy