Workshopy podporující kritické myšlení v online prostředí určené pro žáky 8. a 9. tříd základních škola a studenty středních škol.

FAKE NEWS

  • cílem workshopu je zlepšení orientace v informacích a znát dobré důvody pro naše přesvědčení, schopnost sebereflexe
  • účastnící budou pracovat s pojmy fake news, deepfake, haox, kritické myšlení
  • zjistí, co vlastně fake news znamená, proč vznikají, kde se s nimi setkat, jak se v informacích orientovat ...
  • vyzkouší si analyzování vědeckých článků
  • formou zážitkové hry si zvolí svého krále, vyzkouší si tak orientaci v informacích, pocítí následky svých rozhodnutí...

Cíle workshopu

  • rozvoj kritického myšlení nejen v online prostředí
  • účastníci analyzují informace v online prostředí
  • účastníci si na základě analýzy informací vyhodnotí silné důvody pro jejich rozhodování a utváření názorů
  • účastníci preferují efektivní způsob komunikace
  • učastníci pochopí fungování a propojenost online prostředí a dokáží samostatně analyzovat hrozby v tomto prostředí
  • účastincí efektivně používají online prostředí
  • účastníci porozumí negativním i pozitivním vlivům působení online prostředí na rozhodování a utváření názorů

Návaznost na klíčové komeptene RVP

  • kompetence k učení
    - student vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
    - samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • kompetence komunikativní
    - student rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • kompetence k řešení problému
    - student rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
    - student vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení

TOLERANCE A POROZUMĚNÍ

  • účastníci se seznámi s různými technikami komunikace
  • budou pracovat s pojmy diskuze, sociální bublina, efektivní komunikace, kyberšikana, hate, argumentační faul
  • vyzkouší si používání efektivní formy komunikace
  • zjistí, odkud přichází naše myšlenky, názory...
  • formou zážitkové hry se dostanou do prostředí různých názorů, rozporů...
  • budou se snažit pochopit odlišná přesvědčení
  • vyzkouší si působení sociálních bublin na jejich názor, přesvědčení

Cíle workshopu

  • zapojení kritického myšlení do online komunikace

  • účastníci pochopí fungování mozku a lidské mysli

  • u učastníku se zvýší míra tolerance a pochopení odlišných názorů, kultur, hodnot ...

  • účastníci preferují nenásilnou formu komunikace v online prostředí

  • účastníci preferují efektivní formu komunikace v online prostředí

  • účastníci porozumí negativním i pozitivním vlivům působení online prostředí na rozhodování a utváření názorů

  • oživení formální výuky

Návaznost na klíčové komeptene RVP

  • Kompetence k řešení problémů
    - kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

  • Kompetence komunikativní
    - formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
    - naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje

  • Kompetence sociální a personální
    - přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají y vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj
    - ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty

  • Kompetence občanské
    - respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí


VLIV ONLINE PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT A ZDRAVÍ

  • účastníci budou pracovat s pojmy závislost, změna myšlení, duševní zdraví, mezilidské vztahy, sociální sítě, digitální demence, bezpečnost, zdraví

  • uvidí konkrétní případy působení online prostředí na naše zdraví 

  • vyzkouší si, jak online prostředí mění myšlení, vnímání a mozek celkově

  • vyzkouší si rozdíl mezi smyslovým vnímáním a kognivní myslí

  • při zážitkové hře ...

  • zkusí najít způsob, jak vytvořit balanc mezi online světem a reálným životem

Cíle workshopu

  • účastníci porozumí negativním i pozitivním vlivům působení online prostředí na život člověka
  • účastníci porozumí fungování mozku a lidské mysli 
  • účastníci využívají online prostředí bezpečně
  • účastníci si samostatně analyzují dopad svého jednání v online prostředí

Návaznost na klíčové komeptene RVP

  • Kompetence k řešení problémů
    - vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností

  • Kompetence komunikativní
    - využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
    - využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi

  • Kompetence sociální a personální
    - vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty

  • Kompetence občanské
    - rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka


FORMA VZDĚLÁVACÍCH AKTIVIT

  • neformální vzdělávací aktivity a zážitková pedagogika
  • každá aktivita zahrnuje teorii, praxi a reflexi
  • workshopem provádí vždy 2 lektoři
  • aktivitní zapojení studentů po celou dobu workshopů
  • aktivity navazují na klíčové kompetence rámcových vzdělávacích programů
  • workshopy jsou rozděleny do 3 bloků (fake news, pochopení a respekt, působění na zdraví a člověka)
  • jednotlivá témata jsou zpracována do 3 hodinového bloku
  • školám doporučujeme, aby studentí prošli celou sérií 3 workshopů
  • konečnou formu, uzpůsobení a průběh vzdělávacích aktivit vždy dohodneme s konkrétní školou na míru
  • přijedeme k vám do školy
created by chaba.design
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky